
Brussels Airport is als uniek transportknooppunt een deel van de mobiliteitsoplossing voor de regio
Brussels Airport is een grote intermodale hub. Op de luchthaven komen verschillende vervoermiddelen samen: trein, bus, taxi, auto, fiets en vliegtuig sluiten naadloos op elkaar aan. De komende jaren komt er ook een tramhalte.
Passagiers, bezoekers en werknemers van de luchthaven gebruiken in toenemende mate het openbaar vervoer naar de luchthaven, maar ook pendelaars of mensen uit de buurt gebruiken Brussels Airport als connectiepunt in hun woon- en werktraject of bij andere verplaatsingen.

Voor de vele pendelaars en de brede regio rond de luchthaven wil Brussels Airport haar rol als intermodaal knooppunt nog verder uitbouwen, en zo meehelpen aan een mobiliteitsoplossing in en rond Brussel.
Nu al reizen veel mensen met het openbaar vervoer naar de luchthaven, niet om het vliegtuig te nemen, maar om gemakkelijk te kunnen overstappen op een ander vervoermiddel. Deze rol willen we in de toekomst nog meer uitspelen, om zo bij te dragen tot het oplossen van de mobiliteitsproblematiek in onze regio.

De luchthaven wil de verschillende vervoermiddelen zoals trein, tram en bus, nog beter op elkaar laten aansluiten, geïntegreerd in de terminal. Passagiers staan meteen in de vertrekhal, pendelaars kunnen nog makkelijker overstappen van het ene op het andere openbaar vervoermiddel.
Tegelijk wil de luchthaven werk maken van parkings op verdere afstand van de luchthaven, die rechtstreeks bereikbaar zijn vanaf de E19 en de E40. Zo wordt vermeden dat dit verkeer allemaal terechtkomt op de Brusselse Ring en deze dichtslibt. Passagiers nemen er gratis een automatische shuttle tot aan de terminal.

Nu al zijn er twee passagiersparkings op Brucargo, te bereiken via de gelijknamige afrit op de E19. In de toekomst zou een toegangsweg via een nieuwe afrit van de E40 deze optie ook kunnen openen in het zuiden van het luchthavengebied.
Het verkeer komende van Leuven hoeft dan niet meer de Brusselse Ring op te rijden, maar kan zo rechtstreeks de parkings van de luchthaven bereiken. Dit zou de Ring rond Brussel in grote mate kunnen ontlasten en de mobiliteit in de regio kunnen verbeteren.
Brussels Airport stelt zichzelf als doelstelling dat in 2040 minstens 50% van de passagiers en werknemers naar de luchthaven komen met het openbaar vervoer, de fiets of te voet, tegenover 30% nu. Dat zal helpen om de verkeerscongestie in de brede regio te verminderen. Wij werken samen met de overheid en met de vervoersmaatschappijen om dit vorm te geven.
Het intermodale knooppunt op Brussels Airport kan verder uitgebreid worden met meer treinen en bussen, en met een tram- en fietsnetwerk. Zo krijgen passagiers en werknemers meer mogelijkheden om naar de luchthaven te komen of op de luchthaven over te stappen op weg naar hun eindbestemming, en draagt de luchthaven in belangrijke mate bij tot een betere mobiliteit voor alle pendelaars en andere reizigers in de hele regio.