
Herinrichting en reconversie van Brucargo vergroot efficiëntie voor hele logistieke keten
De Belgische economie is een open economie, die sterk gericht is op export. Dit vereist een sterke logistiek. Luchtvracht speelt daarin een centrale rol.
Vooral voor hoogwaardige en temperatuurgevoelige goederen die snel moeten worden vervoerd.
Sleutelsectoren in ons land, zoals farma, chemie, biotech, e-commerce en verse producten rekenen dus op een snelle en kwalitatieve luchthaven om hun producten te verschepen of te ontvangen.
Het verzenden van farmaceutische producten naar de andere kant van de wereld moet vaak snel gebeuren. Tegelijkertijd moeten de meeste producten op temperatuur blijven en daarvoor is een nauwe samenwerking tussen de verschillende schakels in de logistieke keten essentieel. Deze kwaliteitsgarantie - dat dit kan gebeuren op Brussels Airport - is cruciaal voor ons.

Om de logistieke keten op de luchthaven nog efficiënter te maken en de toekomstige groei te accommoderen, wil Brussels Airport haar vrachtzone Brucargo herinrichten en de oude gebouwen vervangen door moderne, energiezuinige infrastructuur.
Brucargo hub gebouw
Aan de ingang van Brucargo zal een nieuw gebouw komen waarin alle niet-vrachtgerelateerde activiteiten samenkomen, zoals dienstenbedrijven , parking en een supermarkt.

Hier kunnen passagiers in de toekomst ook hun bagage inchecken en van daaruit gratis de airport shuttle nemen naar de terminal. Ook luchthavenmedewerkers zullen deze gratis busdienst kunnen gebruiken.
In het aanbod komt ook een tankstation dat passagiers, de cargobedrijven en hun werknemers, alsook mensen uit de buurt kunnen gebruiken. Het tankstation moet bestaande brandstoffen en nieuwe energievormen aanbieden, zoals CNG of LNG, elektriciteit of waterstof.
Herinrichting van de straten
De inrichting van de vrachtzone volgt het roosterprincipe van parallelle, rechte straten waarin verschillende types gebouwen kunnen komen, zoals al dan niet gekoelde opslagruimtes, kantoren, gebouwen voor afhandelaars, vliegtuighangars…. De beschikbare ruimte wordt zo optimaal gebruikt en het verkeer blijft vlot.
Bij de inplanting van de gebouwen wordt rekening gehouden met de omgeving. Zo zullen de gebouwen grenzend aan het tarmac zoveel mogelijk op mekaar aansluiten, zodat ze een geluidsbuffer vormen voor het grondgeluid. In deze zone zullen alle bedrijven die vracht vervoeren, verpakken en stockeren gehuisvest zijn.
In de tweede lijn komen parallelle straten die loodrecht op de eerste lijn staan. Zo vormen ze een makkelijke aanrijroute voor vrachtwagens. In deze straten kunnen logistieke bedrijven of magazijnen voor een langere bewaartijd komen.
Voor luchtvaartmaatschappijen met express-leveringsdiensten is er een aparte zone, die ontwikkeld kan worden al naargelang de toekomstige noden.

Vergroening van de zone
Bij de herinrichting van de vrachtzone worden groene landschapselementen geïntegreerd. In het bijzonder wordt gedacht aan voet- en fietspaden in een groene strook van bomen en bermen, kleine parkjes en straattuintjes.
De vrachtzone Brucargo verenigt verschillende spelers in de logistieke keten. Een herinrichting van de zone zal de efficiëntie en de samenwerking verbeteren. Zo kan Brussels Airport een kwalitatieve dienstverlening aan haar klanten bieden en tegelijk een aangename omgeving creëren voor de duizenden werknemers op Brucargo.
Bekijk op deze interactieve 2D-plannen hoe de Strategische Visie van Brussels Airport Company zich concreet vertaalt in een gefaseerde aanpassing van de infrastructuur.