• Home
  • Verhalen
    METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART
    Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport
    Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven
    Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa
    Brussels Airport: the preferred European pharma gateway Brussels Airport: the preferred European pharma gateway
    De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen

    Bekijk meer verhalen

  • Visie 2040

    De wereld in 2040
    De wereld in 2040

    • Globale trends 
    • Trends in de luchtvaart 

    Evenwichtige aanpak
    Evenwichtige aanpak

    • Duurzame en evenwichtige ontwikkelingen 
    • Open dialoog 

    Opportuniteiten voor België
    Opportuniteiten voor België

    • Fundamentele doelen voor België 
    • Strategisch belang Brussels Airport 
    • Wat Brussels Airport kan doen voor België 

    Ontwikkeling Brussels Airport
    Ontwikkeling Brussels Airport

    • Terminal en gatecapaciteit 
    • Baaninfrastructuur 
    • Economisch centrum 
    • Logistiek platform 
    • Intermodale hub 
    • Interactieve 2D-plannen 
  • Nieuws
  • Galerij
  • Woord van de CEO
  • Woord van de CEO
  • Wat is een strategische visie?
  • Wat is een strategische visie?
  • Forum 2040
  • Forum 2040
NL FR EN
Logo Brussels Airport 2040

Brussels Airport 2040 - Connecting with the future

Menu icon MENU
Logo Brussels Airport 2040

Brussels Airport 2040 - Connecting with the future

  • Home
  • Visie 2040
  • Verhalen
  • Nieuws
  • Galerij
    • NL
    • FR
    • EN
  • Zoek
Close menu
METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART
Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport
Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven
Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa
Brussels Airport: the preferred European pharma gateway Brussels Airport: the preferred European pharma gateway
De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen

Bekijk meer verhalen

Close menu

De wereld in 2040
De wereld in 2040

  • Globale trends 
  • Trends in de luchtvaart 

Evenwichtige aanpak
Evenwichtige aanpak

  • Duurzame en evenwichtige ontwikkelingen 
  • Open dialoog 

Opportuniteiten voor België
Opportuniteiten voor België

  • Fundamentele doelen voor België 
  • Strategisch belang Brussels Airport 
  • Wat Brussels Airport kan doen voor België 

Ontwikkeling Brussels Airport
Ontwikkeling Brussels Airport

  • Terminal en gatecapaciteit 
  • Baaninfrastructuur 
  • Economisch centrum 
  • Logistiek platform 
  • Intermodale hub 
  • Interactieve 2D-plannen 

Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport

Luchtvaartmaatschappijen investeren veel geld in hun vliegtuigen om de impact op het vlak van milieu en energiezuinigheid steeds te verminderen. Zo hebben veel maatschappijen ervoor gekozen om hun vloot te verjongen door gloednieuwe, energiezuinigere en stillere vliegtuigen aan te kopen. Maar hoe slagen de vliegtuigbouwers erin om stillere en milieuvriendelijkere vliegtuigen te maken?

Indrukwekkende technologische vooruitgang... 

Vliegtuigbouwers als Boeing, Airbus of Bombardier houden in hun onderzoeks- en ontwikkelingsbeleid al lang rekening met het milieu. Ze investeren in innovatieve technologieën voor de productie van steeds lichtere composietmaterialen, steeds betere en stillere motoren of vleugels die steeds aerodynamischer worden. In 50 jaar tijd zijn de vliegtuigbouwers erin geslaagd om de geluidsimpact van vliegtuigen met 10 decibel te verminderen. Concreet betekent dit dat het lawaai van vliegtuigen twee keer stiller wordt ervaren dan vroeger. Die technologische innovaties zijn dus niet alleen gunstig voor de luchtvaartmaatschappijen maar ook voor de omwonenden van de luchthaven.

…die we ook bij Brussels Airport zien 

De evolutie van de vliegtuigen en hun technologische vooruitgang zien we ook terug op Brussels Airport. Van 2005 tot 2017 daalde het gebruik van oude vliegtuigen met 19 procent. Hiermee landden we op een historisch laag cijfer van 2%. Op Brussels Airport behoort 77% van de vliegtuigen tot de categorie ‘modern’, terwijl het gebruik van ‘ultramoderne’ vliegtuigen maar liefst verdubbeld is. Die vliegtuigen vormen momenteel meer dan een vijfde (21%) van de vloot die vanuit Brussels Airport actief is. Die trend zal zich in de toekomst ook alleen maar verderzetten.

Boeing 787 Dreamliner - Hainan Airlines

A350 - Cathay Pacific

Brussels Airport kiest voor stillere vliegtuigen

Brussels Airport volgt een heel duidelijk beleid op vlak van geluidsnormen: een luchtvaartmaatschappij met een vliegtuig dat voor meer vervuiling en lawaai zorgt, betaalt hogere luchthavenbelastingen. De verschillende tarieven zijn in de loop der tijd geëvolueerd, net zoals het feit dat men van vier naar acht geluidscategorieën is gegaan. Zo kan een waarde gegeven worden aan de geluidsimpact van elk vliegtuig dat op het asfalt van Brussels Airport te vinden is.

De vliegtuigen met de grootste geluidshinder behoren tot categorie R1, terwijl de stilste vliegtuigen onderverdeeld worden in categorie R8. Momenteel betaalt een luchtvaartmaatschappij met een vliegtuig uit categorie R1 (luidste vliegtuig) drie keer zoveel als een maatschappij met een vliegtuig uit categorie R8 (stilste vliegtuig).

Korte-, langeafstandsvliegtuigen, vrachtvliegtuigen

Oud (R1-R2) > 2005 = 21% - 2017 = 2% 

Modern (R3-R4-R5) > 2005 = 68% - 2017 = 77% 

Ultramodern (R6-R7-R8) > 2005 = 11% - 2017 = 21%

Ultramoderne en stille vliegtuigen op Brussels Airport 

Voor langeafstandsvluchten scheert de Boeing 787 Dreamliner hoge toppen. Het vliegtuig valt momenteel al erg in de smaak bij luchtvaartmaatschappijen als TUI Fly, Ethiopian Airlines, Hainan Airlines, All Nippon Airways, Air Canada en United (vanaf mei 2019). Het toestel is erg energiezuinig omdat het gemaakt is van licht composietmateriaal en over bijzonder krachtige motoren beschikt. Qua geluid bevindt de Dreamliner zich in de categorieën R7 of R8 (naargelang het model). Hij behoort dus tot de beste leerlingen van de klas. De Airbus A350 bevindt zich in dezelfde categorie en onderscheidt zich dus ook met zijn beperkte geluidsimpact. Dankzij de allernieuwste motoren en elektronische apparatuur is de A350 een van de meest stille vliegtuigen op de markt (categorie R8) en heeft het zijn geluidsimpact met 40% kunnen verminderen. De A350 stoot bovendien 25% minder CO2 uit per stoel. Cathay Pacific, Thai Airways en Qatar Airways hebben het toestel overigens gekozen voor hun traject van Brussel naar Hongkong, Bangkok en Doha.

Voor korteafstandsvluchten verdienen de C-series van Bombardier, de Boeing 737-MAX en de Airbus A320neo zeker een pluim. De CS300, gebruikt door airBaltic en Swiss, is een van de meest milieuvriendelijke vliegtuigen op de markt. Met een geluidsniveau dat hem een plaatsje in categorie R7 oplevert en een daling van de CO2-uitstoot met 20% is de CS300 een bewuste keuze van elke luchtvaartmaatschappij die vluchten in Europa aanbiedt.

Brussels Airport kan deze initiatieven alleen maar aanmoedigen. Zo worden er milieuvriendelijkere vliegtuigen gebouwd en stimuleren we andere luchtvaartmaatschappijen om hun vloot in de toekomst ook duurzamer te maken.

De best presterende langeafstandsvliegtuigen

  • Oud model = B767-300 
  • Nieuw model = Dreamliner 787-9

> Verschil bij het opstijgen = -7dB en Verschil bij het landen = -3dB

  • Oud model = A330-300
  • Nieuw model = A350

> Verschil bij het opstijgen = -7dB en Verschil bij het landen = -2dB

De best presterende korteafstandsvliegtuigen

  • Oud model = A319 
  • Nieuw model = CS300 

> Verschil bij het opstijgen = -3dB en Verschil bij het landen = -1dB 

  • Oud model = B737-800 
  • Nieuw model = B737-MAX

> Verschil bij het opstijgen = -4dB en Verschil bij het landen = -3dB

  • Oud model = A320 
  • Nieuw model = A320neo

> Verschil bij het opstijgen = -6dB en Verschil bij het landen = -4dB

Logo 2040
  • Woord van de CEO
  • Wat is een strategische visie?
  • Forum 2040
  • Bezoek Brussels Airport 2040
  • FAQ

De wereld in 2040

  • Globale trends
  • Trends in de luchtvaart

Evenwichtige aanpak

  • Duurzame en evenwichtige ontwikkelingen
  • Open dialoog

Opportuniteiten voor België

  • Fundamentele doelen voor België
  • Strategisch belang Brussels Airport
  • Wat Brussels Airport kan doen voor België

Ontwikkeling Brussels Airport

  • Terminal en gatecapaciteit
  • Baaninfrastructuur
  • Economisch centrum
  • Logistiek platform
  • Intermodale hub

Verhalen

  • METEN IS WETEN: GELUIDSBELASTING IN KAART
  • Steeds stillere vliegtuigen op Brussels Airport
  • Wereldwijd winkelen kan niet zonder de luchthaven
  • Een internationale luchthaven: een meerwaarde voor de hoofdstad van Europa
  • Brussels Airport: the preferred European pharma gateway
  • De link tussen internetverbindingen en luchtvaartverbindingen
  • Gepassioneerde werknemers op een unieke locatie
  • Vlot naar Brussels Airport
  • Snelheid en kwaliteit: logistieke partners op de luchthaven
  • De wereld aan uw voeten
  • Alles binnen handbereik in een mum van tijd
  • NL
  • FR
  • EN
  • Contact
  • Nieuws
  • Galerij
  • Uw mening telt
  • Disclaimer
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid