Zwevend dak van de Sky Hall
Bij de bouw van de Sky Hall in de jaren 50 kozen de architecten ervoor het dak te laten steunen op enkele pilaren in het midden van de ruimte. Op die manier creëerde de ingenieurs de illusie dat het dak zou zweven. Een origineel idee en een prachtig staaltje architectuur, maar niet makkelijk om te renoveren zo blijkt. Na drie jaar rekenwerk en voorbereidingen is de renovatie van het dak van start gegaan.
De oude transithal wordt de komende jaren in een nieuw kleedje gestoken. Met de renovatie van het dak is de tweede fase van de renovatie start gegaan. Het zwevende dak is één van de bekendste kenmerken van de Sky Hall. Toen bleek dat het dak niet langer voldeed aan de wettelijke normen en regels betreffende brandveiligheid, heeft de luchthaven uitgezocht hoe ze deze iconische look ook na de renovatie kon behouden.
De ingenieurs van Brussels Airport Company hebben een ingenieuze oplossing bedacht en een constructie uitgewerkt waardoor het dak zijn zwevende look kan bewaren.
Met een 700 tonskraan werden drie stalen spanten, elk 55 meter lang en 53.5 ton zwaar, in het bestaande dak geschoven. Aan de noordelijke zijgevel werd nog een extra spant van 20 ton gemonteerd. Naast het plaatsen van deze nieuwe constructies worden ook de bestaande steunpilaren en scharnieren verstevigd. Op die manier zal het dak van de Sky Hall dus terug veilig zijn, maar toch zijn authenticiteit behouden.
Bekijk hier hoe de werken van de plaatsing verlopen zijn.
Meer nieuws
Nieuws
Fietssnelweg naar Brussels Airport
De Vlaamse regering keurde de subsidie goed voor de fietssnelweg "S-Bocht" of ook F3s genoemd langs spoorlijn 36 (HST-fietsroute) en de A201 Leopoldlaan.
Nieuws
Slim onderweg naar Brussels Airport met de Ringtrambus
De nieuwe trambussen van De Lijn staan synoniem voor vlot en comfortabel reizen. Voortaan rijden ze dagelijks van het UZ Brussel in Jette via het station van Vilvoorde naar Brussels Airport en weer terug!