Leden Forum 2040 bezoeken Brussels Airport
Op zaterdag 21 oktober 2017 heeft een groep deelnemers van Forum 2040 een bezoek gebracht achter de schermen van Brussels Airport, onder begeleiding van Piet Demunter (Director Strategic Development Brussels Airport Company) en Carlos van Nunen (Head of Public Affairs Brussels Airport Company). Enerzijds heeft de luchthaven de leden uitgenodigd om hen te laten zien hoe de luchthaven werkt, zodat ze de belangrijkste opportuniteiten en uitdagingen waarmee de luchthaven wordt geconfronteerd goed kunnen begrijpen. Anderzijds kregen de deelnemers de kans om bijkomende vragen te stellen over de Strategische Visie 2040.
Eerste halte: het busstation. Een strategische plek, want Brussels Airport verwelkomt meer bussen dan vliegtuigen. De deelnemers zagen het belang in van de verdere ontwikkeling van het aanbod aan openbaar vervoer. Over enkele jaren wordt er dan ook een intermodale hub voor treinen, bussen, trams, fietsen en taxi’s uitgebouwd. “We moeten er absoluut voor zorgen dat mensen minder met de eigen auto naar de luchthaven komen”, merkte een van de bezoekers op. De groep ging vervolgens naar Brucargo, waar ze de aankomst van een Boeing 747 van Singapore Airlines Cargo en het inladen van een Boeing 777 van Ethiopian Cargo konden bekijken. Op Brucargo werken ongeveer 5.000 mensen die er onder meer voor zorgen dat de pallets die gebruikt worden voor het vervoer van farmaceutische en bederfelijke producten zeer snel geladen of gelost kunnen worden.
In Pier A waren de deelnemers van dichtbij getuige van de aankomst van een passagiersvlucht, namelijk een Airbus A319 van de luchtvaartmaatschappij Alitalia. Ze bekeken de verschillende grondactiviteiten die uitgevoerd worden opdat een vliegtuig veilig en op tijd kan vertrekken. De aanwezigen stelden in de praktijk ook de toepassing van de milieumaatregelen vast, die Brussels Airport heeft ingevoerd om het grondgeluid te beperken. De mensen op tarmac sluiten bijvoorbeeld zo snel mogelijk de vliegtuigen aan op de elektriciteit die op Brussels Airport centraal opgewekt wordt. Zo kunnen de piloten hun motoren en hulpmotoren veel sneller doven, wat het geluid sterk beperkt.
Vervolgens leidde de bus de deelnemers naar het einde van startbaan 25R, waar verschillende vliegtuigen in de rij stonden om op te stijgen. De groep heeft op het terrein gezien hoe intensief de vertrekpiek op dat moment is. De gidsen van Brussels Airport Company gaven een woordje uitleg waarom de luchthaven van Brussel permanent twee banen nodig heeft, die beschikbaar zijn voor opstijgende en landende vliegtuigen, om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag tijdens de piekuren.
De laatste etappe van het bezoek bracht de deelnemers naar een unieke plaats in het operationele hart van Brussels Airport: de bagagehal. Brussels Airport Company zal in de komende tweeënhalf jaar 110 miljoen euro investeren in de meest moderne technieken op het vlak van bagagescreening, om de klantenervaring voor de reizigers te verbeteren.
Aan de hand van dit bezoek kon Brussels Airport Company alle plaatsen tonen waar nieuwe infrastructuur gebouwd zal worden, zoals de intermodale hub, de brandweerkazerne, de onderhoudscentra voor de vliegtuigen, de gerenoveerde Sky Hall of Pier A West en Pier C.
Meer nieuws
Nieuws
Fietssnelweg naar Brussels Airport
De Vlaamse regering keurde de subsidie goed voor de fietssnelweg "S-Bocht" of ook F3s genoemd langs spoorlijn 36 (HST-fietsroute) en de A201 Leopoldlaan.
Nieuws
Slim onderweg naar Brussels Airport met de Ringtrambus
De nieuwe trambussen van De Lijn staan synoniem voor vlot en comfortabel reizen. Voortaan rijden ze dagelijks van het UZ Brussel in Jette via het station van Vilvoorde naar Brussels Airport en weer terug!